16 januari 2019
De leden van de CAR ontvangen regelmatig signalen over het functioneren van de Regiotax. Ambtenaren van onze gemeente en leden van de CAR kunnen aanschuiven bij het overleg over de Regiotax. Onlangs was er weer zo’n overleg waar wij ook aanwezig waren. We kregen gelegenheid om onze signalen te melden.
De klachten variëren. Er wordt niet gebeld tevoren, de taxi arriveert te laat, soms zelfs uren te laat, waardoor afspraken in het ziekenhuis mislopen of er eindeloos gewacht moet worden. Er is geen plek voorin de taxi beschikbaar terwijl dat wel nodig is in verband met de handicap. Klachtenformulier ontbreekt enzovoorts. Er komen weinig officiële klachten binnen omdat de klachtenprocedure voor veel mensen te omslachtig is of omdat mensen niet kunnen of durven te klagen.
We hebben meegedacht en hebben er begrip voor dat het in onze regio, veel knelpunten qua verkeersdrukte, niet altijd lukt om exact op tijd te rijden maar de planning van de ritten heeft wel rekening te houden met die knelpunten. In Boskoop bijvoorbeeld is de Boskoopse brug een berucht obstakel maar als de planners de situatie niet kennen is dat vervelend voor de klanten! En er zou in ieder geval op een vast of een mobiel nummer gebeld kunnen worden zodat de klanten er rekening mee kunnen houden dat er een probleem is.
Wethouder de Jager had in een bestuurlijk overleg ook al aangekaart dat er een onderzoek zou moeten komen over de Regiotax en dat staat nu te gebeuren. Wij zijn er blij mee!