Alphenaren tevreden met Wmo, maar levertijd van speciale rolstoel is zorgpunt

 

Hoewel er tevredenheid is over de Wmo in Alphen, duurt het vaak (te) lang voordat mensen hun passende rolstoel of aanpassing in de keuken krijgen.

 

Cliënten zijn over het algemeen tevreden over de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in Alphen.

Dat blijkt uit het Cliëntervaringsonderzoek Wmo over 2018 dat de gemeente Alphen liet uitvoeren. Aan dat onderzoek deden ruim 500 Alphenaren die Wmo-ondersteuning hebben mee. Velen zijn tevreden.

Maar er is ook ontevredenheid. Zo wordt geklaagd over de snelheid en duur van een aanvraag. Het duurt vaak lang bij specifieke hulpmiddelen die op maat moeten worden gemaakt. ,,Er was een drie maanden durende wachttijd op de driewielfiets, dus zat ik aan huis gekluisterd”, schrijft een respondent. Een ander laat weten al twee jaar bezig te zijn met een goed passende rolstoel, ‘maar deze is er nog steeds niet’.

Zoveel schijven

De levertijd verkorten lukt vaak niet

Han de Jager, wethouder zorg

,,Een eenvoudige rolstoel kan er in tien dagen zijn, maar een gecompliceerde aanvraag duurt langer’’, zegt Marjanne Orbons van de Cliëntenadviesraad Alphen (CAR). ,,Dat komt soms door leveranciers. En bij aanpassingen aan de keuken of badkamer komt een aannemer kijken. Die hebben ook wachttijden”, doelt Orbons op de huidige krapte in de bouwsector.

De wachttijd voor de juiste hulpmiddelen zou soms best wat korter kunnen, vindt Lyda de Jong. Zij is voorzitter van de commissie Zorg en Welzijn binnen het Overleg Samenwerkende Ouderenorganisates (OSO). ,,Het gaat over zoveel schijven. Via de leverancier, naar de gemeente, naar Participe (de uitvoerende welzijnsorganisatie, red.), naar de mensen. De meeste aanvragen moeten binnen zes weken zijn afgehandeld. Dat is best lang, als je op hulp zit te wachten.”

De gemeente is soms nu eenmaal afhankelijk van leveranciers, zegt wethouder Han de Jager (zorg, CDA). ,,De levertijd van zeer specifieke hulpmiddelen, zoals driewielfietsen, is langer dan standaard. Dit komt doordat deze middelen niet op voorraad zijn bij de leverancier”, zegt hij. ,,Ze moeten dan speciaal gemaakt worden en vervolgens ook nog precies passend worden gemaakt. Daar gaat soms wat tijd overheen. De levertijd verkorten lukt niet. Daarom vragen we de leverancier vaak om een leenhulpmiddel totdat de definitief op maat gemaakte voorziening klaar is.”

De gemeente laat weten dat de wachttijden een onderwerp van gesprek zijn met het klantenpanel van Participe. ,,Maar op basis van deze signalen kunnen we geen verbeteringen formuleren, omdat we de achtergrond van de individuele opmerkingen niet kennen.”

Regiotaxi

Er is ook kritiek op de Regiotaxi. Chauffeurs van deze dienst komen te laat, rijden soms ver om of dagen soms zelfs helemaal niet op. Uit de klachten bij Holland Rijnland, de regio waar de taxi rijdt, blijkt echter niet dat het slecht gaat. Daarom laat samenwerkingsverband Holland Rijnland momenteel een extern klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren. De resultaten daarvan moeten na de zomer bekend zijn.