Gemeenten experimenteren met zorg en ondersteuning

16-06-2017 Support Beurs.nl

‘Het leven bestaat niet uit losse onderdelen, maar is één geheel. Zorg moet daarop aansluiten.’ Met die gedachte zijn de gemeenten Delft, Woerden en Zoetermeer aan de slag gegaan om zorg gemakkelijker te maken voor hun bewoners. Delft en Woerden testen momenteel een zogenaamd integraal Pgb; Zoetermeer doet een proef met gecombineerde zorg en huishoudelijke hulp. Twee interessante projecten, die de burger vooral meer regie moeten geven.

De rest van dit artikel kunt u lezen op Supportbeurs.nl

Hulp gemeente niet in trek

28 juni 2017 Leidsch Dagblad

Het Leidsch Dagblad heeft onderzocht hoe de Huishoudelijke Hulp zich heeft ontwikkeld sinds invoering van de nieuwe regels in de Wmo per 1 januari 2015. In een drie-tal artikelen komen vele aspecten aan bod. De grootste afname van huishoudelijke hulp in de Regio heeft zich voorgedaan in Katwijk, Wassenaar en Alphen aan den Rijn. Hoe dit zit leest u in de volgende artikelen.

Zelf regelen is vaak goedkoper

Worstelen met regels schoon huis

Gemeenten bezuinigden nog meer.

Mijn kwaliteit van leven

Juni 2017 - Zorgbelang Zuid Holland vraagt uw aandacht voor de mogelijkheden die Mijnkwaliteitvanleven.nl biedt als instrument om mensen met een chronische ziekte of beperking, ouderen en mantelzorgers passende zorg en ondersteuning te bieden.
Mijnkwaliteitvanleven.nl is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland in samenwerking met Mezzo, Per Saldo, Zorgbelang Nederland, KBO-PCOB en NOOM. Meer dan 32.000 mensen in Nederland hebben momenteel de vragenlijst van Mijnkwaliteitvanleven.nl ingevuld.
Iedere gemeente ontvangt jaarlijks gratis een rapportage bij minimaal 300 deelnemers en heeft een eigen gemeentepagina op de website.
Om meer deelnemers in uw gemeente te bereiken, ontvangen de inwoners van uw gemeente een uitnodiging om mee te doen. We doen dit via een huis-aan-huismailing op zaterdag 10 juni.
Mijnkwaliteitvanleven.nl biedt kansen voor uw inwoners en voor u als gemeente. Deelnemers aan Mijnkwaliteitvanleven.nl krijgen na het invullen van de vragenlijst een persoonlijk overzicht dat goed bruikbaar is in het gesprek over passende hulp en ondersteuning. Als iemand zich goed voorbereidt en kan verwoorden wat in zijn of haar leven belangrijk is, staat de inwoner sterker in het gesprek als hij of zij hulp aanvraagt. Daarnaast krijgt u beter zicht op de situatie van de inwoners van uw gemeente en wat zij nodig hebben. Hierdoor kunt u uw dienstverlening aan inwoners verbeteren.
 

Meer artikelen...