Kwaliteit van leven van mensen in het sociaal domein onveranderd tussen 2015 en 2016

4 december 2017

Chronisch zieken, ouderen en mensen met een beperking kregen in 2016 minder vaak hulp van een professionele kracht dan het jaar daarvoor. Dit schrijft het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in zijn jaarlijkse welzijnsrapport dat op 4 december verscheen.

Het is de huidige tendens: mensen moeten zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en de dagelijkse dingen zoveel mogelijk zelf doen. Is hulp hulp nodig, dan moet je die vooral in eigen kring zoeken.

Of je doet een beroep op een vrijwilligersorganisatie. Patiëntenfederatie Nederland hekelt deze ’verschraling’ al langere tijd. Ze vindt dat gemeenten doorschieten in hun bezuinigingen op huishoudelijk hulp en andere voorzieningen. De patiëntenfederatie stelt ook dat te weinig beroep op hulp wordt gedaan omdat gemeenten hun inwoners hierover onvoldoende voorlichten.

Een handige samenvatting van het rapport vindt u hier.

Aan sociale werkplaats nieuwe stijl is weinig sociaal

Trouw 22 november 2017

De deuren van de meeste sociale werkplaatsen zijn helemaal niet dicht. Sinds de komst van de
Participatiewet in 2015 mag officieel niemand er meer in. Via natuurlijk verloop moeten de sociale
werkplaatsen (plekken waar mensen met een handicap onder begeleiding aan de slag kunnen) over een
bepaalde tijd niet meer bestaan. Maar intussen stromen gewoon nieuwe arbeidsbeperkten de sociale
werkplaatsen binnen, maar nu onder een andere naam: ‘beschut werk’, en onder slechtere
arbeidsvoorwaarden.

Lees verder

'Drempels en obstakels leiden tot één groot zorgmoeras'

nos.nl 20 november 2017

Drie jaar na de overheveling van de zorgtaken naar de gemeenten, blijkt uit een onderzoek van koepelorganisatie Ieder(in) dat het systeem vol fouten zit. Het is het tiende onderzoek naar misstanden binnen de zorg sinds de decentralisatie. De geconstateerde problemen spelen vooral bij gemeenten, maar ook bij de wet langdurige zorg, de zorgverzekeringswet en de jeugdwet.

Ieder(in) hield vijftig interviews met aanvragers van zorg of ondersteuning. Veel geïnterviewden melden dat bezuinigen vaak een belangrijker doel lijkt dan het helpen oplossen van problemen van zieken. De betrokkenen vertellen over bureaucratie en de lange duur van procedures. Ze voelen zich niet serieus genomen door de mensen die hun aanvraag moeten beoordelen.

lees verder

Meer artikelen...