Op bezoek bij Stichting Lumen voor mensen met psychische klachten: ’Hier voel ik me geen patiënt’

Leidsch Dagblad, 28 maart 2019

Het is deze week de landelijke Week van de Psychiatrie. Dat is voor de Stichting Lumen aanleiding om komende zaterdag de deuren van hun pand aan de Hooigracht 12 - 14 voor iedereen open te zetten. Bezoekers kunnen tussen 12.00 en 17.00 uur de verschillende activiteiten die bij Lumen plaatsvinden, ervaren. Zo is er een ontmoeting met vrijwilligers en medewerkers, bezoekers kunnen meedoen aan een ’steekje los’, een mini-workshop bijwonen of voorlichting krijgen en te genieten van muziek, blogs, schilderijen en lekkernijen.

In dit uitvoerige artikel wordt een beeld geschetst van het werk van de stichting Lumen.

Meeste jeugdhulpklanten komen uit rijk nest

LeidschDagblad.nl 5 maart 2019

Het idee dat jeugdhulp vooral iets is voor kinderen uit achterstandsgezinnen, kan naar het land der fabelen worden verwezen. Het zijn juist kinderen uit de meer welgestelde gezinnen die het meest met jeugdhulp in aanraking komen. Het feit dat de Holland Rijnland een relatief rijke regio is, vormt dan ook een gedeeltelijke verklaring voor het grote aantal jeugdzorgklanten in de regio.

Die verrassende bevinding volgt uit het onderzoek dat het Nederlands Jeugdinstituut heeft uitgevoerd naar de achtergrond van het bovengemiddelde jeugdhulpgebruik in de regio. In alle gemeenten in de regio ligt het aantal klanten van de jeugdhulp boven het landelijk gemiddelde. Hillegom, Noordwijkerhout, Teylingen, Leiden, Kaag en Braassem en Zoeterwoude zitten op dat punt zelfs in de absulte top van Nederland. Dat geldt overigens alleen voor voor jeugdhulp waarbij de kinderen gewoon bij hun ouders kunnen blijven wonen. Voor zwaardere hulp waarbij kinderen niet meer thuis wonen, scoren alle gemeenten in de regio opvallend genoeg lager dan het landelijk gemiddelde.

Het feit dat jongeren in de Leidse regio, de Alphense regio en de Duin- en Bollenstreek meer dan gemiddeld te maken krijgen met jeugdhulp, lijkt op het eerste gezicht onlogisch. In alle regiogemeenten zijn aanzienlijk meer jeugdzorgklanten dan op basis van de bevolkingssamenstelling mag worden verwacht. Op ’risicofactoren’ als ouders uit niet-westerse landen, éénoudergezinnen, armoede en laag opgeleide ouders scoort de regio keer op keer beter dan gemiddeld. Slechts hier en daar vormen dit soort traditionele risico’s een mogelijke verklaring voor het hoge jeugdhulpgebruik. Zo is er een duidelijke samenhang tussen de grote hoeveelheid Poolse arbeidsmigranten in Hillegom en het feit dat het dorp naar verhouding de meeste jeugdhulpklanten telt.

Dat jeugdhulp vooral iets is voor kinderen uit uit de hogere welstandsklassen, is een landelijk verschijnsel. Landelijk is de rijkste 20 procent verantwoordelijk voor 28 procent van de jeugdhulpklanten, terwijl slechts 8 procent van de jongeren die een beroep op jeugdzorg doen afkomstig is uit de armste 20 procent. Regionaal zijn de verschillen nog groter, en dan met name bij de rijke forensendorpen Oegstgeest en Voorschoten waar bijna de helft van de jongeren die jeugdhulp krijgen afkomstig is uit de rijkste 20 procent. In die twee dorpen blijkt overigens vooral veel jongeren te zijn met psychische problemen.

Dat steeds meer ouders een beroep doen op jeugdhulp, is voor een deel het te wijten aan het succes van de Jeugd- en Gezinsteams. Voor veel mensen is de drempel voor het zoeken van hulp daardoor een stuk lager geworden. Wie zich daar echter nauwelijks melden, zijn de mensen waar de problemen het grootst zijn. In Leiden-Noord, een stadsdeel met veel migranten, is het aantal ouders dat aanklopt voor jeugdhulp minimaal. De Jeugd- en Gezinsteams blijken ook vaak niet goed in staat om met de zwaardere gevallen aan de slag te gaan. Die worden geregeld zonder indicatie doorverwezen naar specialisten.

Alphen wil geen oude sprinters

AD Groene Hart 21 februari 2019

Alphen heeft NS in een boze brief verzocht met spoed het besluit terug te draaien om in de spits andere, rolstoelonvriendelijke sprinters in te zetten tussen Alphen en Leiden. Zuid-Holland en Leiden steunen de gemeente.

NS zet sinds 4 februari tijdens de spitsuren een ander soort sprinter in op het traject Leiden-Alphen. Het gaat om zogeheten stadsgewestelijk materieel (SGM), ook wel de ‘oude’ sprinter genoemd. De maatregel, die zeker tot december duurt, roept weerstand op, omdat reizigers met een rolstoel of scootmobiel niet zelfstandig deze trein in kunnen. Zij kunnen - het tussenstation Leiden Lammenschans daargelaten - een beroep doen op de assistentieverlening, maar moeten dit van tevoren aangeven bij NS.

Achteruitgang

Alphen laat in een brief aan NS weten dat het ‘met klem verzoekt om deze maatregel met spoed terug te draaien’. ,,We begrijpen dat er gewerkt wordt aan verbeteringen, maar nu is er sprake van een achteruitgang van de toegankelijkheid. Zo wordt een kwetsbare groep inwoners binnen onze gemeente gedupeerd”, schrijft het college van burgemeester en wethouders.

Alphen krijgt bijval van Leiden. ,,We zullen NS in een brief vragen om zowel de sprinters als de perrons voor iedereen toegankelijk te maken”, zegt een woordvoerster.

De provincie Zuid-Holland zegt dat de wijziging voor deze groep mensen gevolgen kan hebben voor de aansluiting met de R-netdienst Alphen-Gouda. ,,Draai dit besluit terug óf zorg tijdens de rit en op alle stations voor hulp en bijstand.”

Wijziging

Dat laatste vindt Alphen ook. De twee steden weten zich buiten de provincie gesteund door regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland (14 gemeenten). NS laat weten dat de maatregel voortvloeit uit een kleine wijzigiging in de dienstregeling. ,,Wat je ergens weghaalt, moet je ergens anders weer inzetten. We wegen altijd af waar het effect het geringst is. Op dit traject gaat het om maximaal één persoon per dag. En het gaat om spitstreinen”, zegt woordvoerster Inge Rijgersberg.

Een omgekeerde redenering, vindt de Alphense Marjanne Orbons-Meijerink, jaren boegbeeld van het inmiddels opgeheven Alphense gehandicaptenplatform. ,,Als je als reiziger weet dat je er niet zelfstandig in kan, dan maak je er geen gebruik van. Dat ding wat naar Gouda gaat is veel beter, daar rij je zo in en uit. Nu gaan we achteruit in plaats van vooruit.”

Meer artikelen...